کارگردان: آکیرا کوروساوا | فیلم نامه نویس:آکیرا کوروساوا، Hideo Oguni,Masato Ide |
موسیقی متن:Toru Takemitsu | ||
بازیگران برجسته: Tatsuya Nakadia | تصویر بردار: | ژانر: درام حماسی | ||
برنده جایزه (جنبه برجسته مورد نظر): | ||||
سال تولید:1985 | کشور:ژاپن | زمان: 160 دقیقه | ||
مناسب برای :
گروه سنی: جوان، میانسال، سالمند |
||||
زبان اصلیِ فیلم: ژاپنی دوبله شده: دارد زیرنویس به زبان: انگلیسی | ||||
خلاصه فیلم: پادشاهی(هیدوتورا) عمر خویش را در فتح و کشورگشایی گذرانده و اکنون میخواهد سرزمینش را بین پسرانش تقسیم کند. حال در این باره که چگونه عمل کند دستخوش تردیدهایی میشود و با این پرسش اساسی مواجه میشود که تکیهگاه و اعتماد انسان در این جهان باید به چه چیز باشد و از این رو ناچار بار دیگر گذشتهی خود را مرور میکند و با فراز و نشیبهایی روبرو میگردد. |
امتیاز: 9 ستاره از 10 ستاره
*نظرات (نقد و بررسی و نکاتی درباب فیلم): (این قسمت ویژهی کسانی است که میخواهند پیشاپیش داستان فیلم را بدانند. در مورد این فیلم توصیه میشود که اگر اولین بار است که قصد دیدن آن را دارید، داستان آن را از قبل نخوانید.)
داستان این فیلم داستان پادشاهی است که عمر خود را در ریختن خون انسانها سپری کرده و هیچ رحم و شفقتی بروز نداده است و اکنون جویای آرامش و وفا از فرزندان و اطرافیان خود است. او در جایی از فیلم میگوید ما نمیتوانیم به رحمت خداوند (بودا) تکیه کنیم و در جهان جای خدا را خشم و آشوب گرفته است. اکنون از پی اتفاقاتی با نتیجهی انتخابهای قبلی خود در زندگی روبرو میشود و به طرز بسیار خوارکنندهای بار دیگر به مسئلهی معنای زندگی رجوع میکند. در این میان سه فرزند او هر یک دست به انتخابهای متفاوتی میزنند. اما بخش مهمی از ماجرا نیز به شخصیتهایی اختصاص مییابد که مورد قهر و ستم هیدوتورا بودهاند و اکنون مسیرهای متفاوتی اتخاذ کردهاند: یکی سرشار از نفرت و در میل انتقام و دیگری عابدی بیکینه در راه خداوند. در این میان بودا(خدا) نیز بازیگری بسیار مهم است که افراد فیلم در برابر آن موضعگیریهای متفاوتی میکنند. سرانجام دلقک فیلم شروع به شطح و بدگویی کردن از خداوند میکند، اما تانگو با او مخالفت کرده میگوید: “خدایان نمیتوانند ما را از شر خودمان حفظ کنند.” با این حال تا پایان داستان این پرسش باقی میماند که مسئولیت این همه شرور در زندگی با کیست، و در این میانه خداوند آیا نجات بخش است یا نه؟
*ملاحظات: ریتم فیلم کمی کند است، اگر چه که قصه محور است و داستانی دراماتیک را دنبال میکند. این فیلم رویهای نسبتا عرفانی داشته و با حال و هوای دین بودایی نزدیکی ویژهای دارد.
خلاصه ای از زندگی و دغدغههای فیلمنامهنویس یا کارگردان که در ساخت فیلم تاثیر گذاشته است: کوروساوا کارگردانی قصهہپرداز است که در فیلمهایش به دفاع از ارزشهای اخلاقی پرداخته و با رجوع به سنت ژاپن لزوم و اهمیت انتخابهای اخلاقی و نیز نتیجهی انتخابهای آدمی را یادآور میشود. نکتهی بسیار اساسی در کارهای او، پرسش از امکان اخلاقی زیستن در جهانی بیاخلاق و رو به فساد است؛ اینکه آیا در چنین جهانی میتوان اخلاقی زیست؟ در آن صورت ما چه پاسخی برای دفاع از اخلاقی زیستن داریم؟