کارگردان: مجید مجیدی | فیلمنامهنویس: مجید مجیدی | موسیقی متن: کیوان جهانشاهی |
بازیگران: محمد امیر ناجی، میرفرح هاشمیان، بهاره صدیقی، فرشته سرابندی | تصویربردار: پرویز ملکزاده |
تدوینگر: حسن حسندوست |
برنده جایزه: سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر(1375)، یکی از پنج نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار (1998 )، جایزه بهترین فیلم در جشنواره بینالمللی فیلم سنگاپور (۱۹۹۸)، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره بینالمللی فیلم ورشو (۱۹۹۹) | ||
سال تولید: 1375 | کشور: ایران | زمان: 89 دقیقه |
ژانر: داستانی – اجتماعی | موضوع اصلی: ایثار | کلیدواژهها: فقر، احساس مسئولیت، همدردی و همدلی، کودکی. |
مناسب برای:
- گروه سنی:
کودک نوجوان جوان میانسال سالمند
- موقعیتهای اجتماعی و روانی مثلِ… :
بیتفاوتی و بیاعتنایی نسبت به دیگران؛ سیاه و یأسآلود دیدن فقر؛ اهمیتدادن به محرومیت و رنج انسانها؛ نادیده گرفتن پتانسیلهای نهفته در فضای فقر.
- این فیلم را (به طور خاص) برای کدامیک از مکانها و اقشار زیر مناسب است؟
کلاس درس، جمعهای خانوادگی، کتابخانهی مدارس، دانشآموزان محروم، خانوادههای محروم، زنانخانهدار، معلمان، دانشجویان و کانونهای اصلاح و تربیت
زبان اصلیِ فیلم: فارسی
خلاصه فیلم:
علی و زهرا، برادر و خواهری هستند که در یک خانوادهی فقیر زندگی میکنند. علی، کفشِ خواهرش را برای تعمیر به کفاشی میبرد و از قضا آن را در بین راه گم میکند. علی و خواهرش فکر میکنند که اگر ماجرا را به پدرشان بگویند او مجبور میشود پول قرض کند و با توجه به وضعیت مالی خانواده، به سختی زیادی میافتد. به همین دلیل تصمیم میگیرند هر دو با یک کفش به مدرسه بروند. این شرایط ادامه پیدا میکند تا اینکه علی میبیند که قرار است در مدرسه یک مسابقهی دو برگزار شود که جایزه نفر سومِ آن، یک جفت کفش ورزشی است… .
ملاحظات:
کارگردان سعی کرده است تا زیباییهای نهفته در یک زندگی ساده و توأم با فقر را نشان دهد. به همین دلیل، این فیلم فقر را وضعیتی فروبسته و سیاه نشان نمیدهد. اما این زیبا نشاندادن فضا به نحوی است که گویی مردم فقیر، به کلی از وضعیت اقتصادی خود نیز راضی هستند و دغدغه، تلاش و اعتراضی برای تحقق عدالت ندارند. چه بسا که مطلوب و دلپسند واقعشدن این فیلم در نزد جشنوارههای مختلف نیز به همین دلیل باشد که فقرا را ساکت و نجیب و دوستداشتنی نمایش میدهد؛ گویی فیلم فشار چندانی به مخاطبان خود وارد نمیکند و آنها را در ایجاد چنین فقری سهیم نمیداند.
عکسها: